Svar: Flyrejse og vand i udlandet
28. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Du kan købe saltvand som næsespray på apoteket og det er den type jeg vil anbefale dig. Saltvandet er isotonisk 9 mg/ml og det svarer til den saltmængde vi har i kroppen naturligt - det svarer således til tårevæsken og er derfor ufarligt at bruge til små børn. Som sagt kan man købe spray, men er det udsolgt og får du ikke fat i det, så kan saltvandsampuller også bruges. Her er der 2 ml i hver, du knækker den og hælder en dråbe i hvert næsebor :)
Det er en udmærket idé at dryppe barnets næse og få barnet til at synke, ligesom det ofte vil være en god idé, hvis man kan få barnet til at drikke noget - bryst eller flaske. Det lettere også et evt. tryk i ørerne. Det er især under landing at man skal være opmærksom.
I kan i 6 måneders alderen også aflede ham lidt og få ham til at synke ved at give ham en appelsinbåd, eller en agurkeskive, som han kan sidde og sutte på ...
Når I er i Frankrig så vil jeg bestemt anbefale jer at bruge vand fra flaske, selvom det er renset og lugter af klor, så er det højst sandsynligt renere end vandet i hanerne og I og især jeres dreng tåler det bedre. Vær opmærksom på at der er stor forskel på flaskevand og noget smager betydeligt bedre end andet - sådan er det også herhjemme, så du kan forsøge at finde en flaske, som du måske kender mærket og så derved finde noget som smager okay :)
Vær også opmærksom på at hvis I køber frugt til ham, så er det en god idé at købe noget som kan skrælles og netop ikke give ham frugt, der kan være skyllet i urent vand.
Selvom vi rejser i lande, hvor levestandarden og vandkvaliteten kan betegnes som værende høj eller på niveau med Danmark, så er det fortsat ikke sikkert at man tåler vandet. Det samme gælder, hvis man rejser fra Sydeuropa eller fra et andet sted til DK, så kan det være svært at kapere vores vandhane vand. Vand er simpelthen forskelligt sammensat og tåles bare ikke lige godt af alle ...
Jeg håber I får en rigtig dejlig tur, det lyder skønt med en lille ferie i Frankrig - indtilvidere, så rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske