Svar: Flyrejse og vand i udlandet

28. september 2009

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Rikke

Du kan købe saltvand som næsespray på apoteket og det er den type jeg vil anbefale dig. Saltvandet er isotonisk 9 mg/ml og det svarer til den saltmængde vi har i kroppen naturligt - det svarer således til tårevæsken og er derfor ufarligt at bruge til små børn. Som sagt kan man købe spray, men er det udsolgt og får du ikke fat i det, så kan saltvandsampuller også bruges. Her er der 2 ml i hver, du knækker den og hælder en dråbe i hvert næsebor :)

Det er en udmærket idé at dryppe barnets næse og få barnet til at synke, ligesom det ofte vil være en god idé, hvis man kan få barnet til at drikke noget - bryst eller flaske. Det lettere også et evt. tryk i ørerne. Det er især under landing at man skal være opmærksom.

I kan i 6 måneders alderen også aflede ham lidt og få ham til at synke ved at give ham en appelsinbåd, eller en agurkeskive, som han kan sidde og sutte på ...

Når I er i Frankrig så vil jeg bestemt anbefale jer at bruge vand fra flaske, selvom det er renset og lugter af klor, ...

Annonce

... så er det højst sandsynligt renere end vandet i hanerne og I og især jeres dreng tåler det bedre. Vær opmærksom på at der er stor forskel på flaskevand og noget smager betydeligt bedre end andet - sådan er det også herhjemme, så du kan forsøge at finde en flaske, som du måske kender mærket og så derved finde noget som smager okay :)

Vær også opmærksom på at hvis I køber frugt til ham, så er det en god idé at købe noget som kan skrælles og netop ikke give ham frugt, der kan være skyllet i urent vand.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Selvom vi rejser i lande, hvor levestandarden og vandkvaliteten kan betegnes som værende høj eller på niveau med Danmark, så er det fortsat ikke sikkert at man tåler vandet. Det samme gælder, hvis man rejser fra Sydeuropa eller fra et andet sted til DK, så kan det være svært at kapere vores vandhane vand. Vand er simpelthen forskelligt sammensat og tåles bare ikke lige godt af alle ...

Jeg håber I får en rigtig dejlig tur, det lyder skønt med en lille ferie i Frankrig - indtilvidere, så rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien